Wednesday, December 8, 2010

bercinta,masalah dalam kebahagiaan..

bunga2 kt icity.first time dapat effect bokeh yang ketara..yeay..!!



assalamualaikum...

hehe..saye sebenarnya klo boleh nak elakkan cerita pasal cinta dalam blog. sbb sye bukan seorg yg arif dalam percintaan.tidak bermakna saya benci org bercerita kisah cinta n masalahnya kt blog.itu hak masing2 kan..kan.kalau kawan saya yg sya kenal sye suka gak baca..sbb sya tahu dorg tengah berbahagia dengan pilihan hati masing2. sye pun suka baca kisah cinta suami isteri.bg saya cinta akan suami atau isteri adalah cinta yg sejati..dan cinta abadi kita ialah Allah SWT.. mukadimah yg panjang n out of topic..

tapiiii..


disebabkan baru2 nie,saya telah menjadi bahan rujukan oleh seorang kawan, so saya ingin berkongsi cara saya nak handle masalah boyfren jenis tak romantik atau jenis rilek2(nie bahasa budak2 jaman milennium)..hehe.. ini berdasarkan pengalaman saya nak masuk 5tahun bercinta.. bila saya sediakan tips mcm nih jangan expect hubungan saya dengan cik abg saya sudah tahap berjaya..sbb kami pun masih berusaha untuk mengekalkan hubungan.. lgpun,jodoh di tangan tuhan..saya tidak terlalu mengharap.. okey..saya melencong lagi..tensen lah cmni..asik melencong je. keyword saya ialah:BERFIKIRAN POSITIF


masalah pertama: nak buat macam mana kalau boyfren saya tidak romantik..? langsung tak pernah puji saya, pendiam dan asyik dengan hobi dia saja..?

- ditegaskan kat sini..seorang lelaki yg tidak romantik tidak semestinya tidak sayangkan kita. menurut majalah yg pernah saya baca,seorang lelaki tidak pandai nak express feeling dekat perempuan yg dia sayang. bg saya,bagus jugak lelaki tidak bermulut manis dan romantik nih. susah sikit dia nak pasang baru..hahahahaha..
and pasal hobi,biar la..selagi tidak memudaratkan izinkan dia lakukan hobi dia. sebab dia bukan milik kita sepenuhnya. kita tidak boleh terlalu mengawal lelaki nih..sbb saya pernah kena warning dengan boyfren saya masa mula bercinta dulu2..JGN PAKSA LELAKI..sbb kaum dorg tidak suka dipaksa..seperti kita jugak..


kedua: masa mula-mula bercinta selalu telefon,selalu mesej..sekarang macam dah jarang..dia ada pompuan lain ke..?

- satu perangai lelaki yang saya menyampah. sebelum jadik awek,bukan main lagi.hari2 mesej,hari2 telefon.tp bila dah dapat..sekali sehari telefon pun susah. sepupu lelaki saya pernah mengeluarkan statement yang buat saya nak tendang kaki dia laju2.ayat dia cmni "perempuan nih,mula2 kita nak kt dia.tp lama2 dia pulak nak kt kita.save kredit aku." wachaaaa..dun worry,sebaik sahaja dia habiskan ayat itu,beliau sudah tersungkur celah longkang. sapa tendang?saya rahsiakan. get it..? lelaki akan berusaha sehabis daya untuk mengorat. tidak semestinya tak sayang lah girlss..hehe..save kedit je tuh.. selagi tak kantoi dia ade pompuan lain,kita pikir positif saje. ok..=]..maybe lelaki dah rasa selesa,dan dia fokuskan pada perkara lain2 seperti kerja dan keluarga dia.yelah,kerja untuk awak jugak..kan..kan..tapi,saya tak berani nak tanya kt cik abg saya pasal hal nih..sebab dia misti cakap saya suka pikir bukan2..ades..selalu misunderstood..

ini cara saya handle probs saya.ada banyak lagi.nanti ada lagi saya akan kongsi lagi..hekhek

kalau kawan2 saya ada tips lain sila2 lah berkongsi dengan saya ye.mana tahu saya boleh apply dalam kehidupan saya.seperti yang saya cakap tadi,saya pun tengah berusaha gigih untuk kekalkan hubungan kami.. yg paling penting,sentiasa SABAR,BERFIKIRAN POSITIF,JUJUR,SETIA n selalu lah berdoa supaya beliau tuh jodoh kita.hikhik..ada duit cukup boleh ajak kahwin..kami nih bila lah nak kawin..duit tak cukup2 lagi.adess..

p/s:nak jumpa ah long..chow!

p/s lagi: pada kawan2,jgn gado2 dengan encik bf lagi ek..muah..

4 comments:

Syafiqah Nafis said...

dayu best ah esei mu dayu..
ye ke esei(mcm bdk skulah)

ayyu said...

esei yang tak ikot format yg cikgu mat embong ajar..hahaha

~tYa~ said...

hahaha
best2
aku nk tmbh tips jugak r
wawawawawa

ayyu said...

tambah jgn tidak tambah cik tiah..hahah